Curriculum Vitae

Fernando António Albuquerque Costa

Data da última atualização »Last update : 13/03/2012


Fernando Albuquerque Costa is professor at the Institute of Education of the University of Lisbon. He has a degree in Psychology and a PhD in Educational Sciences in the area of Curriculum and Evaluation. <p> Fernando has been teaching educational technology subjets since fifteen years at the University of Lisbon. <p>His research field is learning, curriculum & technology, and professional development of teachers to integrate ICT tools in the curriculum, having several publications in these areas. <p>He coordinated different European projects at national level he in the area of pedagogical use of ICT, including projects like PEDACTICE about evaluation of educational multimedia, IPETCCO about innovative teaching practices and DIGIFOLIO about electronic portfolios and teachers professional development. <p>More recently he coordinated the national study about ICT Teachers Competencies for the Ministry of Education and leaded the team who developed the Learning Outcomes in the area of ICT, also for the Ministry of Education of Portugal. <p>He is currently the national coordinator of the Distance Learning Project for Itinerant Students.


Endereço de acesso a este CV:

http://www.degois.pt/visualizador/curriculum.jsp?key=1247034578630181


Dados pessoais (Personal data)
Nome completo
Full name
Fernando António Albuquerque Costa
Nome em citações bibliográficas
Quoting name
Costa, Fernando Albuquerque
Domínio científico de atuação
Scientific domain
Ciências Sociais-Ciências da Educação.
Sexo
Gender
Masculino»Male




Graus Académicos (Academic Degrees)
2008 Doutoramento
Phd
Desenvolvimento Curricular e Avaliação Educacional.
Universidade de Lisboa, Portugal.





Vínculos profissionais (Professional Positions)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
Set/2010-Actual Professor Auxiliar

Universidade de Lisboa
Set/1988-Ago/2010 Assistente





Produção científica, técnica e artística/cultural (Scientific, technical and artistical/cultural production)
Livros publicados/organizados ou edições
Published/organized books or Editions
1. Costa, Fernando A; Jorge, Milena. eds. 2011. Aprender e inovar com TIC em Portugal. Propostas e Desafios ed. 1. Braga: Centro de Competência da Universidade do Minho.

Capítulos de livros publicados
Published book chapters
1. Costa, Fernando A. 2011. Digital e Currículo no início do Século XXI.  In Digital e Currículo no início do Século XXI, 119 - 142. . Braga: Centro de Competência da Unive.

Artigos em revistas com arbitragem científica
Papers in periodics with scientific refereeing
1. Costa, Fernando. 1999. "Concepción de Sistemas Multimedia para Formación. Elaboración de una Guía de Autor", Revista de Informatica Educativa, 1: 53 - 68.

Artigos em revistas sem arbitragem científica
Papers in periodics without scientific refereeing
1. Costa, Fernando A. 2012. "Comunidades Virtuais de Aprendizagem.Traços, perspectivas de estudo e desafios às instituições educativas", Perspetiva, 30: 59 - 75.
2. Costa, Fernando A. 2011. "Para uma definição de metas de aprendizagem na área das TIC em Portugal", Revista e-Curriculum, 1: 2 - 12.
3. Gomes, Mª. J; Costa, Fernando A. 2011. "O papel das TIC na Inovação Curricular", Educação, Formação & Tecnologias, Extra: 1 - 3.
4. Gomes, Mª. J; Costa, Fernando A. 2011. "Inovar e partilhar experiências", Educação, Formação & Tecnologias 4, 1: 1 - 3.
5. Gomes, Maria J; Costa, Fernando A. 2010. "Mobilidade, acessibilidade e inclusão. Editorial", EFT – Educação, Formação & Tecnologias, número ext: 1 - 3.
6. Gomes, Fernando A. 2010. "A Escola e a Agenda Digital Europeia. Editorial", EFT – Educação, Formação & Tecnologias, 5: 1 - 5.
7. Gomes, Maria J; Costa, Fernando A. 2010. "A Comunicação Científica e o Acesso Livre ao Conhecimento. Editorial", EFT – Educação, Formação & Tecnologias, 6: 1 - 4.
8. Gomes, Maria J; Costa, Fernando A. 2009. "Editorial", EFT – Educação, Formação & Tecnologias, 3: 1 - 4.
9. Gomes, Maria J; Costa, Fernando A. 2008. "Editorial", EFT – Educação, Formação & Tecnologias, 1: 2 - 3.
10. Gomes, Maria J; Costa, Fernando A. 2008. "Editorial", EFT – Educação, Formação & Tecnologias, 2: 1 - 2.
11. Costa, Fernando A. 2007. "A aprendizagem como critério de avaliação de conteúdos educativos on-line", Cadernos SACAUSEF, 2: 45 - 54.
12. Costa, Fernando A; Peralta, Helena. 2007. "Comunidades virtuales de aprendizaje: El punto de vista de los participantes.", Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 1: 23 - 59.
13. Costa, Fernando A. 2007. "Tecnologias Educativas: Análise das dissertações de Mestrado realizadas em Portugal", Sísifo – Revista de Ciências da Educação, 1: 7 - 24.
14. Costa, Fernando A. 2007. "Educational Technologies. Analysis of Master dissertations carried out in Portugal", Sísifo - Educational Sciences Journal, 3: 7 - 24.
15. Peralta, Helena; Costa, Fernando A. 2007. "Competência e confiança dos professores no uso das TIC Síntese de um estudo internacional", Sísifo – Revista de Ciências da Educação, 3: 77 - 86.
16. Peralta, Helena; Costata, Fernando A. 2007. "Teachers's competence and confidence regarding the use of ICT", Sísifo - Educational Sciences Journal, 3: 75 - 84.
17. Costa, Fernando A; Peralta, Helena. 2007. "TIC e Inovação Curricular. Nota de Apresentação", SÍSIFO. Revista de Ciências da Educação, 3: 3 - 6.
18. Cardoso, Abílio; Peralta, Helena; Costa, Fernando A. 2005. "The students' point of view about quality of educational multimedia software", III Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 11: 38 - 59.
19. Costa, Fernando A. 2005. "About the portuguese reality of ICT in education", Interactive Educational Multimedia 11, 1: 1 - 10.
20. Costa, Fernando A. 2004. "O que justifica o fraco uso dos computadores na escola?", Revista Polifonia, 7: 19 - 32.

Outra produção científica
Other scientific production
1. Costa, Fernando A; Fradão, Sandra. 2012. "Challenges and Competences of the e-Teacher: A higher education experience in Portugal". Samos, Greece: Chrysovaladis Prachalias.
2. Costa, Fernando A; Cruz, Elisabete; Viana, Joana. 2011. "A gestão de um PLE na perspectiva de estudantes do ensino superior". Braga: Centro de Competência da Unive.
3. Costa, Fernando A; Viana, Joana; Cruz, Elisabete. 2011. "Recursos educativos para uma aprendizagem autónoma e significativa. Algumas características essenciais". A Coruña: Universidade de A Coruña.
4. Costa, Fernando A. 2010. "Metas de Aprendizagem na área das TIC: Aprender Com Tecnologias". Instituto de Educação da Unive: Instituto de Educação da Unive.
5. Costa, Fernando A; Cruz, Elisabete; Fradão, Sandra; Soares, Francisca; Belchior, Margarida; Trigo, Vasco. 2010. "Metas de Aprendizagem na área das TIC: Aprender Com Tecnologias". Lisboa: Ministério da Educação/DGIDC.
6. Costa, Fernando A. 2007. "O Currículo e o Digital. Onde está o elo mais fraco?". Braga: Centro de Competência da Unive.
7. Costa, Fernando A; Carvalho, Ana A. 2006. "WebQuests: Oportunidades para Alunos e Professores". Universidade do Minho, Braga, : Universidade do Minho. Institu.
8. Costa, Fernando A. 2005. "About the portuguese reality of ICT in education". Barcelona: Universidat de barcelona.
9. Costa, Fernando. 1999. "Contributos para um Modelo de Avaliação de Produtos Multimédia Centrado na Participação dos Professores". Aveiro: Universidade de Aveiro.








Indicadores de produção (Production indicators)

Total
Produção científica
Scientific production
32

Livros e capítulos
Books and book chapters
2
Livros publicados ou organizados
Published or organized books
1
Capítulos de livros publicados
Published book chapters
1
Artigos científicos em revistas
Papers in periodics
21
Com arbitragem científica
With scientific refereeing
1
Sem arbitragem científica
Without scientific refereeing
20
Outros tipos de produção científica
Other scientific production
9


Visualizações do curriculum [ 1495 ]
 
Página gerada pela Plataforma de Curricula DeGóis promovida pela FCT e pelo Gávea/DSI/UM em 29-07-2014 às 01:32:48
Plataforma de Curricula DeGóis: http://www.degois.pt | Icons by Axialis Team