Curriculum Vitae

Paula Cristina Valente Vergas Caspão

Data da última atualização »Last update : 02/01/2018


PhD in Philosophy (epistemology and aesthetics) from the University of Paris Ouest Nanterre La Défense, Paula is currently a postdoctoral research fellow and lecturer at the Centre for Theatre Studies, University of Lisbon, as well as an associate researcher at the Institute of Contemporary History, New University of Lisbon. Starting in 2013, her postdoctoral research focused on critical procedures to exchange methodologies between choreographic arts, theoretical texts, documentation forms, and the archive. From 2016 on, her research focus shifted to the very ecologies, poetics, and gestures implicated in the specific practices and material labour that constitute the Museum, the Archive, and History making at large. Since 2005, Paula has been working internationally in several artistic and academic research venues across Europe and Australia, intertwining choreographic with discursive practices, and experimenting research formats that merge dissimilar kinds of knowledge, methodologies, and apparatus of assembling, re-reading, and re-translating remains. To welcome these intersections and emphasize the specific poetics and life forms implicated in any circumstances of research and/or composition, she has founded T-Fi Cabinet – an exploratory field of miscegenation between artistic, geo-graphic, and theoretical practices, where T-Fi stands for Theory-Fiction (resonating with Sci-Fi, along with collective imaginaries of the Cabinet de curiosités). With theoreticians and artists Ivana Müller, Bojana Bauer, and Joachim Hamou, she co-founded INSTITUT, a Parisian platform for critical thought across artistic practices and collective research (2014). Paula is part of the collective baldio|Performance Studies, which has been weaving common critical spaces for academic and artistic research since 2013 (https://baldioeng.wordpress.com). She is the author of Relations On Paper (2013), and editor of The Page As a Dancing Site (2014) and Pièces Assemblées (2017).


Endereço de acesso a este CV:

http://www.degois.pt/visualizador/curriculum.jsp?key=0984239586949103


Dados pessoais (Personal data)
Nome completo
Full name
Paula Cristina Valente Vergas Caspão
Nome em citações bibliográficas
Quoting name
Caspão, Paula
Domínio científico de atuação
Scientific domain
Humanidades-Artes.
Endereço profissional
Professional address
Universidade de Lisboa
Faculdade de Letras
Centro de Estudos de Teatro
Alameda da Universidade
Lisboa
1600-214 Lisboa
Portugal
Correio electrónico: pcaspao@gmail.com
Sexo
Gender
Feminino»Female




Graus Académicos (Academic Degrees)
2004-2010 Doutoramento
Phd
Filosofia / Epistemologia (Estética e Artes do Espectáculo) (3 anos » years) .
Universite de Paris X (Paris-Nanterre), França.
Instituição portuguesa que atribuiu reconhecimento/equivalência/registo » Portuguese Instituition providing acknowledgement/equivalence/registry : Fundação para a Ciência e a Tecnologia.
Com o tipo » With the type: Registo » Registry.

1992-1998 Mestrado
Master degree
Estudos Alemães / Estética e Filosofia da linguagem (2 anos » years) .
Universidade de Lisboa, Portugal.

1987-1992 Licenciatura
Licentiate degree
Ensino de Inglês e Alemão (línguas, literaturas e culturas) (5 anos » years) .
Universidade de Aveiro, Portugal.





Formação complementar ( studies)
2005-2005 Curso de curta duração
Short course
Analysing Dance / Body-Mind Centering / Hatha-yoga / Creative Process.
Tanzquartier Wien, Áustria.

1997-1999 Outros
Others
Bolseira de investigação: Filosofia, Artes Visuais, Estudos Culturais.
Universität Wien, Áustria.

1995-1997 Outros
Others
Bolseira de investigação: Filosofia da Linguagem e Estética.
Freie Universitat Berlin, Alemanha.

1991-1991 Outros
Others
Bolseira Erasmus: Linguística, Literatura, Cultura.
Universität Bielefeld, Alemanha.





Vínculos profissionais (Professional Positions)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Jan/2013-Actual Outra Situação





Línguas (Languages)
Compreende
Understandig
Português (Bem), Alemão (Bem), Inglês (Bem), Francês (Bem), Espanhol (Bem).
Fala
Speaking
Português (Bem), Alemão (Bem), Inglês (Bem), Francês (Bem), Espanhol (Razoavelmente).

Reading
Português (Bem), Alemão (Bem), Inglês (Bem), Francês (Bem), Espanhol (Bem).
Escreve
Writing
Português (Bem), Alemão (Bem), Inglês (Bem), Francês (Bem), Espanhol (Razoavelmente).




Prémios e títulos (Awards Prizes, and Honours)
2005 Prémio Literário Maria Amália Vaz de Carvalho, IPLB - Instituto português do Livro e das Bibliotecas / Câmara Municipal de Loures.
2011 Nomeação da tese de doutoramento para o Prémio "Prix de la Chancellerie des Universités de Paris - 2011".




Membro de Associações Profissionais/Científicas (Professional/Scientific Association membership)
Jan/2015 - Actual baldio / estudos de performance, Membro.
Investigadora.
Jun/2011 - Actual Annuaire international des chercheurs en danse et performance du MUSEE DE LA DANSE. Centre Chorégraphique de Rennes en coopération avec les ARCHIVES DES LA CRITIQUE D'ART (Jean-Marc Poinsot), Membro.
Investigadora em estudos de dança e de performance.




Produção científica, técnica e artística/cultural (Scientific, technical and artistical/cultural production)
Livros publicados/organizados ou edições
Published/organized books or Editions
1. Caspão, Paula. ed. 2017. Pièces Assemblées ed. 1. Geneva: HEAD.
2. Caspão, Paula. ed. 2014. The Page As a Dancing Site ed. 1, ISBN: 978 989 98298 55. Lisbon / Copenhagen: Ghost.
This book was made from the point of view of choreography; it investigates ways in which several movement and sensorial practices may enable and be in direct relationship with page related practices – be they forms of reading, writing, document and theory making, or edition proper. .
3. Caspão, Paula. 2013. Relations on paper. ed. 1. Lisbon: Ghost.

Capítulos de livros publicados
Published book chapters
1. Caspão, Paula. 2017. “Let’s Walk Around Here and call it ‘study’: diaries of an outdoor-study-practice¿?.  In Calling Out of Context: Reading Manual, ed. Hamou, Joachim, 95 - 120. . Danemark: Paris: Paraguay Press, 2017.
2. Caspão, Paula; Fiadeiro, João. 2016. “O Fim dos Princípios: Correspondência entre João Fiadeiro e Paula Caspão¿?.  In Tubo de Ensaio: Composição [Intervenções + Intersecções], ed. Jussara Xavier, Sandra Meyer, Vera Torres , 0 - 0. . Florianópolis Brazil: Fundação Cultural de Florianópolis .
3. Caspão, Paula. 2015. “INVERTIR INCLINACIONES ¿hay vida en ‘el hacer teórico’¿??.  In Ejercicios de Ocupacion: Afectos, Vida y Trabajo, ed. Ixiar Rozas, Quim Pujol, 124 - 150. ISBN: 978-84-343-1354-5. Barcelona: Mercat de les Flors.
4. Caspão, Paula; Laermans, Rudi; De Baecque, A; T'Jonck, Pieter; Peeters, Jeroen; Ploebst, Helmut; Vande Veire, F; Baudelot, Alexandra &. S; Van Campenhout, E. 2010. "Big Bestiary of Blending / Le Grand Bestiaire des Mélanges" (ed. bilingue).  In Superamas. BIG 3 Episodes: Art / Discourse, Paris, Les Presses du Réel, ed. Peeters, Jeroen & Superamas, 9 - 193. ISBN: 9782840664338. Dijon: Presses du Réel.
5. Zabaleta, Idoia; Francisco, Filipa; Lepecki, André; Caspão, Paula; Lima, Dani; Conde-Salazar, Jaime; Rozas, Ixiar; Fabião, Eleonora. 2009. "Foggy Silk Senses".  In Bicho , ed. Suire, Valérie, 41 - 44. ISBN: 9789899612303. Costa da Caparica & Lasierra: Moare Danza.
6. Lefebvre, Henri; Hewitt, Andrew; Caspão, Paula; Badiou, Alain; Virtanen, Akseli; Bel, Jérôme; Massumi, Brian; Cvejic, Bojana; Le Roy, X; Rolnik, Suely; Agamben, Giorgio; Juurak, Kroot; Shaviro, Steven; Spangberg, Marten; Juren, Anne; Ritsema, Jan; Ingvarsten, Mette; Pristas, Goran S; al., et. 2009. "Get High: On aerobic politics and other highly cinematic genres".  In The Swedish Dance History I, 134 - 139. . Stockholm: Danshögskolan University College of Dance/Inpex/Konstnärsnämnden.
7. Sloterdijk, Peter; Kwan, SanSan; Mitra, Royona; Joy, Jenn; Gil, José; Manning, Erin; Caspão, Paula; Solomon, Noémie; Pouillaude, Frédéric; Anderson Davies, V; Peeters, Jeroen; Lepecki, André; Lemon, Ralph; Goldman, Danielle; Greiner, Christine; Siegmund, Gerald; Banerji, Anurima; Van Imschoot, M. 2009. "Stroboscopic Stutter: On the Not-Yet-Captured Ontological Condition of Limit-Attractions".  In Planes of Composition: Dance, Theory and the Global, ed. Lepecki, André; Joy, Jenn, 123 - 159. ISBN: 9781906497248. London / New York / Calcutta: Seagull Books.

Artigos em revistas com arbitragem científica
Papers in periodics with scientific refereeing
1. Caspão, Paula. 2014. "Sticky Tales for Affect", Maska: The Performing Arts Journal 29, 161-162: 26 - 43.
The article takes the form of a travelogue, embodying a method of geographically and affectively situated research and writing. It is an episode of documentation of a long-term journey of inadequate ? study focusing on affect and theory, affect and writing, affect and place (affect and displacement). Convoking the notion of permeable ways of being ? (Brennan, 2004), the text generates a half-theoretical half-fictional discursive movement that doesn t go straight, reporting and reflecting on a recent collective artistic residency meant to study forms of life; on the very process of writing as cross-temporal and cross-geographical; on daily economies of affect that glide into affect morals. .

2. Caspão, Paula. 2007. "Stroboscopic Stutter: On the Not-Yet-Captured Ontological Condition of Limit-Attractions", The Drama Review [TDR], 51 : 2 , T194 : 136 - 156.
3. Caspão, Paula. 2007. "De toekomst van het theater II: Etcetera: Dans, Theatre, Futurologie", Etcetera: Dans, Theatre, Futurologie , 109: 33 - 36.

Artigos em revistas sem arbitragem científica
Papers in periodics without scientific refereeing
1. Caspão, Paula. 2011. "Implausible connections: on the uses of an (un)certain choreographic", SCORES n°1 – touché, Wien, Tanzquartier, 1: 52 - 59.
2. Caspão, Paula. 2010. "Touch Tours: A short assemblage of homemade musicals", TO DO: Short Essays. Ed. möte09 c/o Hybris Konstproduktion, n/a: 16 - 26.
3. Burt, Ramsay; Noeth, Sandra; Kalem, Aylin; Bleeker, Maaike; Solomon, Noémie; Caspão, Paula. 2009. "On the difficulty of producing an egg (a title I could not have produced myself)", Research in Dance and Performance Studies, Bogazici University / Bimeras, 2009, 01: 58 - 65.
4. Caspão, Paula. 2009. "Get High: On aerobic politics and other highly cinematic genres", The Swedish Dance History I, 1: 134 - 139.
5. Caspão, Paula. 2006. "Big2 et micro-perceptions", MISSION IMPOSSIBLE hiver / printemps 2006, 01: 60 - 79.

Textos em jornais ou revistas
Texts in newspapers or magazines
1. Caspão, Paula. 20 jun. 2012. "Diálogos Arte/Filosofia" Doc.LAB 8, Re.aL/João Fiadeiro, 52 - 79.
2. Caspão, Paula. 20 maio 2011. "Big Deal: Tourismus & Ästhetik " Sommer ’05 SZENE Salzburg, 38 - 38.
3. Caspão, Paula. 20 out. 2010. "Malmö Tours: a short assemblage of homemade musicals" Jornal Atelier Real. Ciclo Restos, Rastos e Traços: Práticas de documentação na criação contemporânea, 18 - 21.
4. Caspão, Paula; Höller, Herwig G. 02 fev. 2000. "Gehen bis nichts mehr geht: Bilder aus der österreichischen Protestbewegung gegen Schwarz-Blau" SPRINGERIN / Hefte für Gegenwartskunst, 30 - 30.

Tradução
Translation
1. Van Imschoot, M. 2011. "Rests in Pieces: Sobre partituras, notações e traços em dança [Título original: Rests in Pieces: Partitions, notation et trace dans la danse, Multitudes n°21, printemps 2005]". Lisboa: Jornal Atelier Real. Ciclo Restos, Rastos e Traços. (Artigo)
2. Magasin, Grand. 2010. "A thing [Título original: Une Chose / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON – Revista de estudios de danza (Victoria Perez Royo & Cuqui Jerez dir.), n° 14 . (Artigo)
3. Urra, Amaia. 2010. "Things I’ve been busy with lately [Título original: Cosas que me ocupan últimamente / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (Victoria Perez Royo & Cuqui Jerez dir.), n° 14. (Artigo)
4. Dominguez, Juan. 2010. "From the interfered to interference [Título original: De lo interferido a la interferencia / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON – Revista de estudios de danza (Victoria Perez Royo & Cuqui Jerez dir.), n° 14 . (Artigo)
5. Perez Royo, V. 2010. "The lateral. Relationships between theory and practice [Título original: Lo latéral. Relaciones entre teoría y práctica / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON – Revista de estudios de danza (Victoria Perez Royo & Cuqui Jerez dir.), n° 14 . (Artigo)
6. Muñoz, María T. 2009. "Caged bodies [Título original: Caged bodies / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (Fernando Quesada & Amparo Ecija dir.), n°12 . (Artigo)
7. Perrin, Julie. 2009. "Against the erosion of gesture and gaze [Título original: Contre l’usure des gestes et du regard / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (Fernando Quesada & Amparo Ecija dir.), n°12 . (Artigo)
8. Villota, Gabriel. 2009. "Walking down the wall, Dancing stuck to the ground: the spatial coordinates of Trisha Brown (Documents, notations, drawings) [Título original: Bajar por la pared, bailar pegada al suelo : las coordenadas espaciales de Trisha Brown (documentos, notaciones, dibujos / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (Fernando Quesada & Amparo Ecija dir.), n°12 . (Artigo)
9. Britto, Fabiana; Berenstein, Paola. 2009. "Architecture and dance: arrangements in construction [TÍtulo original: Arquitectura e dança: agenciamentos em construção / escrito para CAIRON] ". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (Fernando Quesada & Amparo Ecija dir.), n°12 . (Artigo)
10. Guisgand, Philippe. 2009. "De Keersmaeker: the emotion of the structure” [Título original: De Keersmaeker: L’émotion de la structure / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (Fernando Quesada & Amparo Ecija dir.), n°12 . (Artigo)
11. Pombo, Alejandra. 2008. "Escapism course [Título original: Curso de escapismo / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (José A. Sanchez, Isabel de Naverán dir.), n°11 . (Artigo)
12. Quesada, Fernando. 2008. "Tautology-choreography-geometry-trope-metaphor-death [Título original: Tautología-Coreografía-Geometría-Tropo-Metáfora-Muerte / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (José A. Sanchez, Isabel de Naverán dir.), n°11 . (Artigo)
13. De Naveran, I. 2008. "Doubling oneself [Título original: Doblarse a sí mismo / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (José A. Sanchez, Isabel de Naverán dir.), n°11 . (Artigo)
14. Perrin, Julie. 2008. "The choreographer with a camera [Título original: La chorégraphe à la camera / escrito para CAIRON]". Madrid: CAIRON - Revista de estudios de danza (José A. Sanchez, Isabel de Naverán dir.), n°11 . (Artigo)
15. Nancy, Jean-Luc; Fabbri, Veronique. 2006. "Ich weiss sehr wohl, dass ich nie gut getanzt habe: Ein Gespräch mit Jean-Luc Nancy (Traduzido com Petra Sabisch) [Título original: "Entretien avec Jean-Luc Nancy", par Véronique Fabbri, Rue Descartes / Penser la danse contemporaine, n° 44, juin 2004, Collège International de philosophie/PUF, p. 62-78]". Austria: CORPUS Internet Magazin für Tanz, Choregrafie, Performance, 2006 . (Artigo)



Apresentação oral de trabalho
Oral work presentation
1. Caspão, Paula. "In Other Words. A lecture with soundtrack",Glossary - Bulegoa Z/B / Office for Art and Knowledge,Bilbao,2011 (Conferência ou palestra).
2. Caspão, Paula; De Boeck, C; R. Avdal, H. "Open Conversation with Heine R. Avdal, Christoph De Boeck / Deepblue and Paula Caspão",Ciclo Carnicos 2008. La Porta - Estrutura de dança independente,Barcelona,2008 (Conferência ou palestra).
3. Caspão, Paula. "On The Difficulty of Producing an Egg: an epistolar conversation with a choreographic short video". Criação em contacto espistolar com Valentina Desideri ,Ciclo de conferências sobre Performance do Festival de Dança iDANS / Solo in Contemporary Dance, Bogaziçi University,Istambul,2007 (Conferência ou palestra).
4. Naveran, Isabel; Conde-Salazar, Jaime; Caspão, Paula. "Mesa redonda sobre os desafios actuais da dança contemporânea" ,Colóquio do Festival de Dança LP'07. CCCB / La Porta - Estrutura de dança independente ,Barcelona,2007 (Outra).
5. Caspão, Paula. "Short Fictions for Choreography. A Very Square Reading",PSi #13 Performance Studies International. Biennial of Visual Art and Performance, Department of Performance Studies, Tisch School of the Arts, New York University,New York ,2007 (Comunicação).
6. Caspão, Paula. "Chorégraphies amphibies: Tout ce qu’on peut faire en mangeant des clémentines",Colóquio “La Danse Comme Ecriture, L'Ecriture De La Danse” / Festival de Dança Lignes de Corps. Espace Pier Paolo Pasolini & Théâtre Phénix,Valenciennes,2005 (Conferência ou palestra).

Curso de curta duração lecionado
Taught short course
1. Caspão, Paula. "Non-Representational Performance". Laboratório de investigação artística (40h) no âmbito da série de seminários organizados na Universidade de Estocolmo (Humanistvillan), pelo colectivo de artistas Arena Baubo, Estocolmo, Suécia, 2012 (Extensão).
2. Caspão, Paula; Jaio, Miren; De Naveran, I; Rozas, Ixiar. "Workshop de práticas textuais / escrita performativa" - Edição II (20h). AZALA, Espaço de Criação, Lasierra/Vitoria, Espanha, 2012 (Aperfeiçoamento).
3. Caspão, Paula. "Dramaturgy Workshop" (30h). Critical Path, Centro de Investigação Coreográfica. Sydney, Austrália, 2012 (Especialização).
4. Caspão, Paula; Van Imschoot, M; De Naveran, I; Rozas, Ixiar. "Workshop de práticas textuais / Escrita performativa" - Edição I (20h). AZALA, Espaço de Criação, Lasierra/Vitoria, Espanha, 2011 (Aperfeiçoamento).
5. Caspão, Paula. Coaching de projectos de investigação artística de artistas/estudantes de Master em artes performativas (60h). A.PASS / Advanced Performance and Scenography Studies, Anvers, Bélgica, 2010 (Especialização).
6. Caspão, Paula; Desideri, Valentina. "How Does Speech Act?" Workshop de investigação artística e discursiva (28h). Möte 09 - Garaget, Malmö, Suécia , 2009 (Aperfeiçoamento).
7. Caspão, Paula; Fiadeiro, João. Série de Conferências e debates em torno do projecto "Este Corpo Que Me Ocupa" (8h). MAPS - ECAV Ecole Cantonale d'Art du Valais, Lausanne, 2008 (Aperfeiçoamento).
8. Caspão, Paula. "Dance Dramaturgy Workshop" (18h). Movement Research, New York, EUA, 2007 (Aperfeiçoamento).



Apresentação de obra artística
Artistical work presentation
1. Maszkiewicz, Agata; Caspão, Paula. DON KIEWICZ & SANCHO WANIEC. Colaboração dramatúrgica (texto e composição). Brut Theater, Viena, Áustria,2011 (Coreográfica).
2. Caspão, Paula; Desideri, Valentina. DRAMA (DE)VICES. Peça de teatro coreo- e vídeográfica. Criação no âmbito do Ciclo "Restos, Rastos e Traços 2009/2010", Atelier Real, Lisboa,2010 (Coreográfica).
3. Caspão, Paula. IT HAPPENED IN PRAIRIE DU CHIEN AT EXACTLY 7 (#2) - Peça videográfica com voz off live. Jornadas em torno da Performance "La utilidad de lo inutil", ARTIUM / Museu Basco de Arte Contemporânea, Vitoria, Espanha,2010 (Coreográfica).
4. Caspão, Paula. IT HAPPENED IN THE ISLES OF SCILLY AT EXACTLY 6 - Peça videográfica com voz off live. Ciclo Scores #1 - Touché. Tanzquartier de Viena, Áustria,2010 (Coreográfica).
5. Caspão, Paula. IT HAPPENED IN PRAIRIE DU CHIEN AT EXACTLY 7 (#1) - Peça videográfica com voz off live. CCCB / Centro Cultura Contemporânea de Barcelona, Festival de Dança La Porta 09, Barcelona,2009 (Coreográfica).
6. Caspão, Paula; Desideri, Valentina. CONSERVAS RESORT - Instalação coreográfica e dispositivo de encontros entre teoria e prática. Conservas / Galeria de Arte. Festival de Danza LaPorta'09, Barcelona, Espanha,2009 (Coreográfica).
7. Caspão, Paula; Desideri, Valentina. COPACABANA<=>RIBERSBORG. Performance Site specific. Encontros Möte09. Hybris Konstroduktion, Ribersborg/Malmö, Suécia ,2009 (Coreográfica).
8. Eynaudi, Alix; Maszkiewicz, Agata; Caspão, Paula; Quesne, Philippe; Tirmarche, Vincent; Elchardus, David. LONG LONG SHORT LONG SHORT. Colaboração artística. Buda Theatre. Festival Fresh, Courtrai (2009); Kaaitheater, Bruxelles (2010); Ménagerie de Verre Paris (2010), ,2009 (Coreográfica).
9. Caspão, Paula. THE REMAKING OF - Peça videográfica com voz off live. Festival de Dança In-Presentables, La Casa Encendida, Madrid, Espanha,2008 (Coreográfica).
10. Juren, Anne; Eynaudi, Alix; Maszkiewicz, Agata; Baillot, Marianne; Caspão, Paula. KOMPOSITION. Assistência dramatúrgica - Tanzquartier de Viena, Áustria,2008 (Coreográfica).
11. Fiadeiro, João; Caspão, Paula. ESTE CORPO QUE ME OCUPA. Colaboração dramatúrgica e interpretação. Théâtre de la Bastille, Paris (2008), Mousonturm, Frankfurt (2008), Casa de Teatro de Sintra (2008), Filanda Teatro, Forli, Itália (2009),2008 (Coreográfica).
12. Eynaudi, Alix; Pocheron, Bruno; Tirmarche, Olivier; Caspão, Paula. SUPER NATURAL. Colaboração dramatúrgica. BUDA Theatre, Courtrai, Bélgica,2007 (Coreográfica).
13. Sabisch, Petra; Caspão, Paula. CARTOGRAPHICS. Tradução e vocalização. Mercado do Chão do Loureiro - Festival Danças na Cidade, Lisboa,2002 (Coreográfica).
14. Fiadeiro, João; Catalão, Rui; Caspão, Paula; Guéniot, David A; Lauterer, Walter. AICNÊTSIXE. Colaboração dramatúrgica. Teatro do Campo Alegre, Porto,2001 (Coreográfica).
15. Fiadeiro, João; Caspão, Paula; Lauterer, Walter; Catalão, Rui; Guéniot, David A. COMPOSICÃO EM TEMPO REAL / Conferência-Demonstração – Festival Montpellier Danse, França,2000 (Coreográfica).
16. Fiadeiro, João; Catalão, Rui; Caspão, Paula; Lauterer, Walter; Guéniot, David A. O QUE EU SOU NÃO FUI SOZINHO. Colaboração artística e Interpretação. Teatro da Capital, Lisboa,2000 (Coreográfica).





Dados Complementares (Additional data)


Participação no júri de Graus Académicos
Academic Degrees jury participation


Doutoramento
Phd
1. Caspão, Paula; Fernandes, Carla. Participação no júri de Carlos Manuel Carvalho Santos Oliveira. Choreographic Objects: Abstractions, Transductions, Expressions, 2016. Tese (Digital Media) - Universidade Nova de Lisboa.







Indicadores de produção (Production indicators)

Total
Produção científica
Scientific production
37

Livros e capítulos
Books and book chapters
10
Livros publicados ou organizados
Published or organized books
3
Capítulos de livros publicados
Published book chapters
7
Artigos científicos em revistas
Papers in periodics
8
Com arbitragem científica
With scientific refereeing
3
Sem arbitragem científica
Without scientific refereeing
5
Textos em jornais ou revistas
Texts in journals or magazines
4
Jornais de notícias
Newspapers
1
Revistas
Magazines
3
Outros tipos de produção científica
Other scientific production
15

Total
Produção técnica
Technical production
14

Outros tipos de produção técnica
Other technical production
14

Total
Produção artística/cultural
Artistical/cultural production
16


Total
Dados complementares
(Additional data)
1

Participação no Júri de Graus Académicos
Academic Degrees jury participation
1


Outras informações relevantes
PhD in Philosophy (epistemology and aesthetics) from the University of Paris Ouest Nanterre La Défense, Paula is currently a postdoctoral research fellow and lecturer at the Centre for Theatre Studies, University of Lisbon, as well as an associate researcher at the Institute of Contemporary History, New University of Lisbon.
Starting in 2013, her postdoctoral research focused on critical procedures to exchange methodologies between choreographic arts, theoretical texts, documentation forms, and the archive.
From 2016 on, her research focus shifted to the very ecologies, poetics, and gestures implicated in the specific practices and material labour that constitute the Museum, the Archive, and History making at large.
Since 2005, Paula has been working internationally in several artistic and academic research venues across Europe and Australia, intertwining choreographic with discursive practices, and experimenting research formats that merge dissimilar kinds of knowledge, methodologies, and apparatus of assembling, re-reading, and re-translating remains.
To welcome these intersections and emphasize the specific poetics and life forms implicated in any circumstances of research and/or composition, she has founded T-Fi Cabinet – an exploratory field of miscegenation between artistic, geo-graphic, and theoretical practices, where T-Fi stands for Theory-Fiction (resonating with Sci-Fi, along with collective imaginaries of the Cabinet de curiosités).
With theoreticians and artists Ivana Müller, Bojana Bauer, and Joachim Hamou, she co-founded INSTITUT, a Parisian platform for critical thought across artistic practices and collective research (2014).
Paula is part of the collective baldio|Performance Studies, which has been weaving common critical spaces for academic and artistic research since 2013 (https://baldioeng.
wordpress.
com).
She is the author of Relations On Paper (2013), and editor of The Page As a Dancing Site (2014) and Pièces Assemblées (2017).


Visualizações do curriculum [ 2144 ]
 
Página gerada pela Plataforma de Curricula DeGóis promovida pela FCT e pelo Gávea/DSI/UM em 11-04-2021 às 21:54:06
Plataforma de Curricula DeGóis: http://www.degois.pt/ | Icons by Axialis Team